اصول طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟

یک کارفرما باید چه سوالاتی در مورد نرم افزار موبایل بداند تا بتواند پروژه طراحی اپلیکیشن را با موفقیت انجام دهد؟
 
در واقع ظاهر اپلیکیشن و چیدمان گزینه های آن اولین و موثرترین کار از نظر کاربران برای استفاده مجدد یا عدم استفاده از آن است. بنابراین بسیار مهم است که طراحی اپلیکیشن متناسب با نیازهای کاربر و اهداف کارفرما باشد. در غیر این صورت منبع مالی کارفرما هزینه می شود و نیاز استفاده کنندگان برآورده نمی شود.
 

اصل اول طراحی اپلیکیشن موبایل: سهولت در استفاده از نرم افزار

یکی از راه‌های اثبات شایستگی، کوتاه کردن مسیر کاربر برای رسیدن به هدف است.

معمولا وقتی شخصی نرم افزاری را دانلود می کند، می خواهد از آن برای انجام یک کار خاص استفاده کند. موثرترین راه برای نگه داشتن کاربر در اپلیکیشن موبایل، آسان کردن استفاده از آن است.
 
 پیچیدگی برنامه سه اثر منفی اصلی دارد:
 
1. خروج کاربر از برنامه
 
2. بازگشت به نرم افزار ناموفق بود
 
3. ایجاد تفکر منفی در مخاطب
 
افراد از نرم افزار برای به دست آوردن اطلاعات خاص، انجام یک عمل یا مصرف نوعی محتوا استفاده می کنند. عدم استفاده آسان از اپلیکیشن باعث می شود کاربر به سرعت از اپلیکیشن خارج شود و دفعه بعد به محض یادآوری تجربه ناخوشایند قبلی، استفاده از نرم افزار را متوقف کند.
 
یکی از ساده ترین راه ها برای استفاده از نرم افزار این است که کارهای بزرگ را به مراحل آسان و کوچکتر تقسیم کنید. چرا؟
 
 بار شناختی دلیل منطقی این مشکل است. بار شناختی به میزان تلاش ذهن فرد برای پردازش اطلاعات اشاره دارد. بر اساس نظریه بار شناختی، مشکل در درک و پردازش اطلاعات در مغز انسان منجر به بی میلی به ادامه کار می شود.کاهش بار شناختی یکی از اقدامات مهم برای رعایت اصول طراحی اپلیکیشن موبایل است.

اصل دوم طراحی اپلیکیشن موبایل: از الگوهای رایج و قابل پیش بینی استفاده کنید

مردم به الگوهای طراحی اپلیکیشن که هر روز استفاده می کنند عادت کرده اند. استفاده از این روش ها برای جابه جایی بین گزینه های نرم افزاری برای افراد آسان است و ملکه ذهن آنها شده است. به عنوان مثال، کاربر انتظار دارد با کشیدن انگشت به چپ و راست بین تصاویر حرکت کند. بهترین ایده این است که برنامه های پر ترافیک مانند دیجی کالا و اسنپ را بررسی کنید.
 

اصل سوم طراحی اپلیکیشن موبایل: اعمال قانون 3 کلیک

این قانون در ایجاد عمق مناسب از گزینه های مختلف یک اپلیکیشن موبایل استفاده می شود و به ما می گوید که کاربر باید بتواند در کمتر از سه کلیک به هر قسمت از اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشد.این رویه در بهینه سازی وب سایت ها نیز رعایت می شود. چیدمان گزینه ها در منوی کشویی نرم افزار می تواند به این هدف دست یابد. به این ترتیب کاربر به راحتی می تواند یک نقشه ذهنی از آنچه در نرم افزار شما اتفاق می افتد داشته باشد.
 
استفاده از قانون سه کلیک در واقع یک راه حل برای جلوگیری از خستگی کاربر قبل از رسیدن به محتوای مورد نظر است.
 

اصل چهارم طراحی اپلیکیشن موبایل: استفاده صحیح از نمادها

همه کاربران می دانند که با کلیک روی x برنامه بسته میشود. بهره گیری از نماد های رایجی که چشم کاربر به قدر کافی با آنها آشناست از دیگر اصول طراحی اپلیکیشن موبایل میباشد. تغییرات خلاقانه در محیط اپلیکیشن میتواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد ولی بهتر است ظاهر نماد ها را تغییر ندهید تا مخاطب دچار سر در گمی نشود. 
 

اصل پنجم طراحی اپلیکیشن موبایل: به حداقل رساندن نیاز به تایپ و وارد کردن اطلاعات

 
از آنجایی که کاربر نرم افزار شما را به عنوان یک راه حل می بیند و برنامه را با تمرکز بر حل یک مشکل خاص نصب و باز می کند، درخواست ثبت اطلاعات شخصی یا ایجاد حساب کاربری در ابتدای ورود می تواند آزاردهنده باشد.
 
 استفاده از روش هایی مانند ارائه چند گزینه به جای درخواست ورودی در فرم ها و عدم درخواست اطلاعات غیر ضروری از کاربر می تواند راه حلی برای این مشکل باشد.