عوامل مختلفی در تعیین هزینه طراحی و ساخت اپلیکیشن های اندروید و iOS موثر است که مهم ترین آن ها نوع پلتفرم است. در ایران طراحی و توسعه اپلیکیشن اندروید دارای رنج قیمتی متنوعی است و از 1 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متغیر است. حتی در بین آنها شرکت هایی هستند که با قیمتی در حدود 500 هزار تومان یا به صورت رایگان اپلیکیشن طراحی می کنند. البته این قیمت ها بیشتر مربوط به فریلنسرها است و اپلیکیشن هایی که از این طریق تولید می شوند در واقع بیشتر یک نسخه وب و شبیه به نسخه ریسپانسیو سایت شما هستند.

 
ممکن است تعجب کنید که چرا برخی از طراحان با ساخت اپلیکیشن به صورت رایگان موافقت می کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت که به دلیل استفاده از تبلیغات در این اپلیکیشن ها معمولا به صورت رایگان ارائه می شوند. البته در بیشتر موارد در این اپلیکیشن ها تبلیغات متنی نمی بینید و معمولاً تبلیغات به صورت پوش نوتیفیکیشن هستند.
طراحی اپلیکیشن ارزان یا گران؟
افراد زیادی هستند که به دنبال طراحی اپلیکیشن ارزان هستند و برای این منظور پروژه های خود را به سایت های فریلنسری می سپارند. سایت های فریلنسر یک عیب بزرگ دارند، عیب آن این است که اکثر فریلنسرهای برنامه نویسی بی تجربه و دانشجو هستند. بنابراین قادر به طراحی اپلیکیشن های پیچیده نیستند و یا در صورت تولید چنین اپلیکیشن هایی معمولا مشکلات فنی زیادی دارند.
 
از طرفی مهم ترین عیب فریلنسرها این است که هیچ مسئولیتی در قبال اپلیکیشنی که ایجاد می کنند ندارند و پس از تحویل آن به شما در صورت بروز مشکل فنی یا بخواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید با آن مواجه خواهید شد. مشکلات و فریلنسر مسئول است. او علاقه ای به این موضوع ندارد.
 
عوامل موثر بر هزینه توسعه اپلیکیشن
بسیاری از موارد مربوط به هزینه طراحی اپلیکیشن در فرآیند سیستمی ایجاد اپلیکیشن موثر خواهد بود. ابتدا باید پلتفرم را در نظر بگیرید. نحوه هزینه طراحی اپلیکیشن اندروید در مقایسه با iOS اپل متفاوت خواهد بود. همچنین فناوری مورد استفاده برای توسعه آن مانند Native و Multiplatform نیز برای ساخت و توسعه برنامه مقرون به صرفه است.
 
نکته دیگر مربوط به سفارشی سازی و انیمیشن های خاص در طراحی و توسعه اپلیکیشن است. در این زمینه می توان به مبحث طراحی های UI و UX اشاره کرد که بسته به نوع کسب و کار حرفه ای شما و درخواست هایی که برای سفارشی سازی جذاب و کامل خواهید داشت ممکن است هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشد. ظاهر اپلیکیشن و انیمیشن های استفاده شده در این راستا تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری در هنگام استفاده از اپلیکیشن خواهد داشت.
 
نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت مربوط به ویژگی ها و شاخص های خاص یک اپلیکیشن است. این کیس دارای تنوع بسیار گسترده ای است و با توجه به نیاز کارفرما می تواند امکانات رفاهی بیشتری را شامل شود.ویژگی ها و گزینه های اضافی آن نقش بسیار حساس و حساسی در قیمت طرح های ویژه اپلیکیشن موبایل درخواستی برای شما خواهد داشت.
 
ویژگی های تعیین کننده تعرفه طراحی اپلیکیشن
 
قابلیت بکارگیری دوربین موبایل و دسترسی به گالری
قابلیت استفاده از GPS موبایل و مسیریابی توسط آن
قابلیت متصل شدن به wifi و انتقال داده ها در اینترنت
قابلیت ارسال پیامک جهت احراز شخصیت افراد
استفاده از سنسور های گوشی همانند شتاب سنج و ژیروسکوپ
ذخیره کردن اطلاعات در حافظه تلفن همراه و پایگاه داده داخلی آن
قابلیت بکارگیری از دو یا چند زبان مختلف برای اپ
امکان چت آنلاین کاربران در طراحی اپ
قابلیت امتیاز دهی به بخش های مختلف
قابلیت از امکان پرداخت درون برنامه ای
امکان گشت و گذار در صفحات وب بدون خارج شدن از برنامه
ویژگی ثبت نام برای کاربران و ایجاد حساب کاربری اختصاصی
پنل مدیریت حرفه ای و کاربردی برای اپلیکیشن
قابلیت دسته بندی بخش های مختلف به صورت پیشرفته برای اپلیکیشن فروشگاهی
قابلیت انجام محاسبات سنگین و مختلف برای اپلیکیشن حسابداری
طراحی وب سایت اختصاصی به همراه ساخت اپ
انتشار اپ در Google Play و App Store به وسیله شرکت