معرفی اصطلاحات مهم در طراحی اپلیکیشن
در زمینه طراحی اپلیکیشن، اصطلاحات زیادی وجود دارند که برای درک بهتر مفاهیم و فرآیندهای طراحی و توسعه نرمافزارهای موبایلی، ضروری هستند. در ادامه به برخی از اصطلاحات مهم در طراحی اپلیکیشن اشاره میشود:
UI (User Interface) : رابط کاربری، بخشی از نرمافزار است که کاربر با آن در ارتباط است.
UX (User Experience) : تجربه کاربری، شامل تمام تعاملات کاربر با نرمافزار است و به ارتباطات، تصمیمگیریها و تجربه کلی کاربر اشاره دارد.
Wireframe : نمایش اولیه طرح نرمافزار با استفاده از خطوط و اشکال ساده، به منظور نشان دادن ترکیب صفحات مختلف.
Prototype : نمونه کاری که تصمیمگیریهای طراحی را نشان میدهد و به کاربران کمک میکند تا با نحوه کار نرمافزار آشنا شوند.
Information architecture : طرحبندی دادهها و اطلاعات در سیستم.
Navigation : روشی که کاربر برای رسیدن به صفحات و قسمتهای مختلف نرمافزار استفاده میکند.
Interaction design : طراحی تعاملات کاربری با نرمافزار.
Visual design : طراحی عناصر گرافیکی مانند رنگها، فونتها و آیکونها.
Responsive design : طراحی صفحات به گونهای که در تمام دستگاههای مختلف با اندازههای مختلف کار کند.
Accessibility : قابلیت دسترسی به نرمافزار برای تمام کاربران، از جمله کاربران با محدودیت دید، شنوایی و حرکتی.
A/B Testing : آزمایش برای تست دو نسخه مختلف از یک عنصر طراحی استفاده می شود.
معرفی UI (User Interface) در طراحی اپلیکیشن
رابط کاربری (UI) در طراحی اپلیکیشن به بخشی از نرمافزار اشاره دارد که کاربر با آن در ارتباط است. به عبارت دیگر، UI شامل تمام عناصری است که کاربران برای برقراری ارتباط با نرمافزار استفاده میکنند، از جمله صفحات، دکمهها، منوها، فرمها، چک باکسها و بیشتر.
طراحی یک UI موفق باید به دو چیز توجه داشته باشد: اولاً، UI باید کاربران را به راحتی و با ارضای کامل نیازهایشان راهنمایی کند؛ و دوماً، UI باید زیبا و جذاب باشد و در عین حال با استفاده از رنگها، فونتها، آیکونها و دیگر عناصر گرافیکی، یک تجربه کاربری فوق العاده را فراهم کند.
طراحی یک UI موفق نیازمند درک عمیق از نیازهای کاربران، اصول طراحی، استفاده از پروتوتایپها و تستهای کاربری است. با توجه به تنوع و پیچیدگی زیادی که در نوع و ساختار اپلیکیشنها وجود دارد، طراحان باید همیشه در حال به روز رسانی دانش و تکنولوژیهای مربوط به UI باشند تا بتوانند تجربه کاربری بهتری برای کاربران ارائه دهند.
معرفی UX (User Experience) در طراحی اپلیکیشن
تجربه کاربری (UX) به مجموعه تجربهها و احساسات کاربران در هنگام استفاده از یک نرمافزار یا سایت اینترنتی اشاره دارد. UX در واقع بیشتر از UI بر پایه روابط کاربری و تجربه کاربری استوار است و معمولاً شامل تمام ابعاد تجربه کاربری است، از جمله بیانیه موضوع، کارکرد، طراحی، راهبری، سرعت، دسترسی، سادگی و خطاهایی که در هنگام استفاده از نرمافزار ممکن است بروز پیدا کند.
طراحی یک UX موفق باید به دو چیز توجه داشته باشد: اولاً، UX باید تجربه کاربری مثبت و مفیدی برای کاربران ارائه دهد؛ و دوماً، UX باید درک کامل از نیازهای کاربران را در نظر بگیرد و بر اساس آن بهینه شود.
برای طراحی یک UX موفق، طراحان باید به درک عمیق از نیازهای کاربران، اصول طراحی UX، روشهای تحقیق کاربری و تکنیکهای طراحی UX دسترسی داشته باشند. همچنین طراحان باید با تمام جزئیات و ویژگیهای مربوط به پلتفرمهای مختلف آشنا باشند و بتوانند تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران مختلف ارائه دهند. در نهایت، موفقیت یک UX، ارتباط مستقیم با کاربران و تلاش برای بهبود و بهینه سازی مستمر طراحیهای UX است.
معرفی Wireframe در طراحی اپلیکیشن
Wireframeیا قالب سیمی در طراحی اپلیکیشن، یک نوع طرح ساده و بدون جزئیات است که برای نمایش چگونگی قرارگیری المانهای مختلف بر روی صفحه از جمله متن، دکمه، تصاویر و فضای خالی به کار میرود. به عبارت دیگر، wireframe یک طرح سه بعدی و فاقد جزئیات یا زیباییشناسی است که تنها به عنوان یک چارچوب برای طراحی نهایی اپلیکیشن یا وبسایت استفاده میشود.
Wireframe معمولاً با استفاده از ابزارهایی مانند ابزارهای طراحی گرافیکی یا نرمافزارهای مخصوصی مثل Sketch و Adobe XD طراحی میشود. در این مرحله، طراحان قادر به نمایش ساختار کلی و جزئیات اولیه اپلیکیشن هستند و میتوانند مفهوم کلی را به صورت گستردهتر بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که ایده خود را به درستی درک کردهاند.
مزایای استفاده از wireframe در طراحی اپلیکیشن عبارتند از:
شناسایی و رفع مشکلات در ساختار و طراحی اپلیکیشن به صورت سریعتر و کمتر هزینه
نمایش دقیق تر ساختار و ارتباط المانهای مختلف در اپلیکیشن
کاهش زمان و هزینه طراحی نهایی اپلیکیشن با توجه به پایداری بیشتر در نحوه طراحی و کاهش نیاز به تغییرات بعدی.
معرفی Prototype در طراحی اپلیکیشن
Prototypeدر طراحی اپلیکیشن، نمونهای تعاملی از طراحی نهایی اپلیکیشن است که به کمک آن کاربران میتوانند تجربه کار با اپلیکیشن را قبل از توسعه نهایی آن تجربه کنند و به ارزیابی و بهبود آن کمک کنند. به طور ساده، Prototype یک نمونه کاربرپسند از طراحی نهایی اپلیکیشن است که به کمک آن، میتوان ایدهها و مفاهیم را به یک شکل بصری و تعاملی به کاربر نشان داد.
Prototypeمیتواند به صورت سادهای با استفاده از ابزارهایی مانند InVision، MarvelApp و Axure RP طراحی شود. در این مرحله، طراحان میتوانند طرح اولیه خود را به یک نمونه تعاملی تبدیل کنند و برای کاربران قابل دسترس قرار دهند. در این مرحله، میتوان به شیوه تعاملی با کاربران کار کرده و با بررسی بازخورد و نظرات آنها، بهبودهای لازم را در طراحی انجام داد.
مزایای استفاده از Prototype در طراحی اپلیکیشن عبارتند از:
نمایش دقیق تر تجربه کاربری در مراحل طراحی اولیه
امکان ارزیابی طراحی اپلیکیشن قبل از توسعه نهایی و کاهش هزینهها
کاهش خطر اشتباهات در طراحی نهایی با توجه به بازخورد کاربران و انجام بهبودهای لازم در مرحله پیش توسعه
معرفی Information architecture در طراحی اپلیکیشن
Information architectureدر طراحی اپلیکیشن به معنای ساختاردهی و طبقهبندی اطلاعات و محتوای اپلیکیشن است تا کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. به طور دقیقتر، Information architecture شامل تعریف ساختار، نام گذاری، توصیف و روابط بین محتواهای مختلف درون اپلیکیشن است.
ساختار Information architecture باید شامل دستهبندی مناسب و منطقی اطلاعات و محتواهای اپلیکیشن باشد تا کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. برای طراحی ساختار Information architecture در اپلیکیشن، از ابزارهایی مانند درخت سایت (site map) و نمودارهای جریان کاربری (userflowchart) استفاده میشود.
هدف اصلی از ساختاردهی Information architecture، افزایش قابلیت دسترسی و استفاده کاربران از اپلیکیشن است. با ساختاردهی مناسب و منطقی محتواهای اپلیکیشن، کاربران میتوانند به راحتی از قابلیتهای اپلیکیشن استفاده کنند و در نتیجه تجربه کاربری بهتری را داشته باشند.
در کل، ساختاردهی Information architecture یکی از مهمترین عناصر در طراحی اپلیکیشن است و باید با توجه به نیازهای کاربران و هدف اصلی اپلیکیشن، به صورت دقیق و منطقی طراحی شود.
معرفی Navigation در طراحی اپلیکیشن
Navigationدر طراحی اپلیکیشن به معنای ناوبری و مسیریابی درون اپلیکیشن است. به طور دقیقتر، Navigation شامل ابزارها و عناصری است که به کاربران کمک میکنند تا به راحتی درون اپلیکیشن حرکت کنند و به محتواهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
Navigationمیتواند شامل عناصری مانند منوها، دکمههای موجود در صفحات، پیوندها، دستهبندیها و فیلترها باشد. این عناصر باید به صورت قابل فهم و روشن برای کاربران باشند تا بتوانند به سادگی و به صورت بدون هیچ گونه ابهامی درون اپلیکیشن حرکت کنند.
طراحی Navigation در اپلیکیشن باید با توجه به نیازهای کاربران و هدف اصلی اپلیکیشن انجام شود. باید مطمئن شد که عناصر Navigation به صورت قابل فهم و مفید برای کاربران باشند و کمک کننده در پیدا کردن محتوا و قابلیتهای مورد نظر باشند.
هدف اصلی از Navigation در طراحی اپلیکیشن، ارائه یک تجربه کاربری بهتر و بهینهتر است. با طراحی مناسب Navigation، کاربران میتوانند به راحتی و به سرعت به محتواهای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند و در نتیجه، تجربه کاربری بهتری را تجربه کنند.
معرفی Interaction design در طراحی اپلیکیشن
Interaction designدر طراحی اپلیکیشن به معنای طراحی رابط کاربری و تعامل کاربر با آن است. این طرح برای بهبود تجربه کاربری ارائه میشود و به کاربران اجازه میدهد با اپلیکیشن به صورت بیشتر و بهتری تعامل داشته باشند.
Interaction designشامل طراحی و ارائه عناصری مانند دکمهها، منوها، فرمها، جداول، نمودارها و سایر عناصری است که کاربر با آنها تعامل دارد. این طراحی باید به صورتی باشد که کاربران به راحتی و به سادگی بتوانند با آن تعامل داشته باشند و تجربه کاربری را بهبود دهند.
طراحی Interaction design باید با توجه به نیازهای کاربران و هدف اصلی اپلیکیشن انجام شود. این طراحی باید به صورت قابل فهم و کاربرپسند برای کاربران باشد و باید به آنها کمک کند تا به راحتی و با سرعت بتوانند با اپلیکیشن تعامل داشته باشند.
به طور کلی، Interaction designدر طراحی اپلیکیشن به دو بخش اصلی تقسیم میشود: طراحی رابط کاربری (UI Design) و طراحی تعامل کاربر (UX Design). طراحی رابط کاربری شامل طراحی عناصر و ا