از آنجایی که برندها موثرترین راه را برای دستیابی به کاربران و خریداران از طریق وب سایت خود یافته اند، به فکر طراحی اپلیکیشن های موبایلی برای کسب سود بیشتر و پیشی گرفتن از رقبا افتاده اند. این موضوع چالش‌های جدیدی را برای برندها ایجاد کرده است تا بهترین راه‌حل را برای ایجاد یک تجربه موبایلی کاربرپسند بیابند که کار آنها را در هر سفر مشتری آسان‌تر می‌کند.

معرفی وب اپلیکیشن یا PWA

تا به امروز، برنامه های کاربردی وب بخشی اساسی از چشم انداز کسب و کار اکثر شرکت ها و برندها بوده اند، زیرا به توسعه دهندگان این امکان را می دهند تا وب سایت های پویا و شهودی بیشتری ایجاد کنند تا به طور موثر به کاربران بیشتری دسترسی پیدا کنند. با این حال، این نوع وب در حال حاضر به اندازه کافی پاسخگو نیست، بنابراین نسل جدیدی از برنامه ها در دو سال اخیر به وجود آمده اند که به آن Progressive Web Apps (PWA) می گویند. این نسخه پیشرفته‌تر وب‌سایت است و ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که عموماً با برنامه‌های موبایل مرتبط هستند و کاربران برای استفاده از آن‌ها نیازی به دانلود آن‌ها از فروشگاه اپل یا اندروید ندارند.

برنامه های کاربردی وب برنامه هایی هستند که در مرورگرها اجرا می شوند و برای همه دستگاه ها از جمله دسکتاپ و موبایل طراحی شده اند. آنها معمولاً با زبان های برنامه نویسی فناوری وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت ساخته می شوند. PWA ها بسیار شبیه به برنامه های وب معمولی هستند، اما تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد. مطرح ترین شرکت های جهان نیز از PWA استفاده می کنند که برخی از این شرکت ها عبارتند از: Flipkart، Instagram، Spotify، Telegram، Twitter، Facebook و Uber.

به طور خلاصه، PWA ها را می توان قالبی از یک برنامه وب نامید که می تواند به صفحه اصلی گوشی شما اضافه شود و در کنار سایر برنامه های بومی در دسترس قرار گیرد. این برنامه با استفاده از فناوری های رایج وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت درست مانند یک برنامه وب ساخته شده است. با این حال، توسعه دهندگان باید یک فایل مانیفست برنامه وب را نیز پیکربندی کنند که مشخص کند آیا برنامه به عنوان یک PWA اجرا می شود و چه نمادهایی در صفحه اصلی استفاده می شود. یک سرویس کارگر نیز برای ایجاد تجربه کاربری بسیار شبیه به یک برنامه بومی مورد نیاز و ضروری است. این یک وب کارگر است که با جاوا اسکریپت نوشته شده و مستقل از صفحه وب اجرا می شود. این فایل نحوه رسیدگی به درخواست‌های وب، کش کردن این درخواست‌ها، ارائه دسترسی آفلاین و مدیریت اعلان‌های فشار را مشخص می‌کند.

مزایای وب اپلیکیشن یا PWA

ساخت اپلیکیشن وب یک راه عالی برای آوردن قابلیت‌های برنامه بومی به تجربه تلفن همراه سازمانی است. و نه تنها این، بلکه چندین مزیت را نیز برای شما به ارمغان می آورد.

اول، با توجه به الزامات فنی خود برنامه وب، حتی در شرایط شبکه کمتر بهینه شده، PWA قادر خواهد بود بسیار سریعتر بارگذاری شود. از آنجایی که 53 درصد از کاربران یک سایت را در صورت طولانی بودن بارگذاری (مثلاً بیش از 3 ثانیه) ترک می کنند، سرعت سایت بسیار مهم است و هر ابزاری که بتواند میزان تأخیر را اندازه گیری کند، تجربه می کند. کاهش سرعت بارگذاری سایت به بهبود نرخ تبدیل کمک می کند.

دوم، بسته به دستگاه، کاربران گزینه ای برای دانلود این برنامه ها به صفحه اصلی خود اضافه می کنند و دیگر نیازی به ترک وب سایت و رفتن به فروشگاه های برنامه برای دانلود ندارند. بسته به مجوز اعطا شده، PWA ها همچنین می توانند اعلان های فشار را برای کاربران ارسال کنند.

دوم، بسته به دستگاه، کاربران گزینه ای برای دانلود این برنامه ها به صفحه اصلی خود اضافه می کنند و دیگر نیازی به ترک وب سایت و رفتن به فروشگاه های برنامه برای دانلود ندارند. بسته به مجوز اعطا شده، PWA ها همچنین می توانند اعلان های فشار را برای کاربران ارسال کنند.

تجربه کاربر بومی

PWA ها ظاهر و احساس کلی مشابهی را به برنامه های بومی ارائه می دهند. این می تواند شامل گرافیک با کیفیت بالا، تجربه کاربری بی عیب و نقص و دسترسی آسان باشد. PWA ها می توانند از بیشتر ویژگی های دستگاه بومی مانند اعلان های فشار و نمادهای صفحه اصلی استفاده کنند. تشخیص برنامه‌های بومی از PWA دشوار است، در حالی که ساخت برنامه‌های دوم به زمان و تلاش کمتری نیاز دارد.

قابلیت دسترسی

از آنجایی که PWA ها برنامه هایی هستند که در مرورگرهای خارجی اجرا می شوند، کاربران مجبور نیستند آنها را از فروشگاه برنامه خریداری یا دانلود کنند و بنابراین به فضای ذخیره سازی زیادی که یک برنامه بومی نیاز دارد نیاز ندارند. PWA ها را می توان به سادگی با استفاده از یک پیوند نصب کرد، که تعداد مراحلی را که کاربران برای تعامل راحت تر با برنامه باید طی کنند کاهش می دهد. کاربران می توانند این پیوندها را مانند یک برنامه بومی به یک نماد در صفحه اصلی دستگاه خود تبدیل کنند. علاوه بر این، از آنجایی که سرورهای PWA صفحات خود را با داده‌های ذخیره شده قبلی ذخیره می‌کنند، کاربران می‌توانند حتی زمانی که اتصال اینترنتی آنها بسیار ضعیف است از برنامه وب استفاده کنند.

بهبود تعامل کاربر 

از آنجایی که PWA ها ویژگی های بومی مانند اعلان های فشار و آیکون های صفحه اصلی را ارائه می دهند، این سرویس ها به آنها اجازه می دهند تا با کاربران تعامل بهتری داشته باشند. PWA ها می توانند کاربران خود را از خدمات جدید مطلع کنند و از آنها بخواهند که پیشنهادات خود را ارسال کنند، این اقدامات کوچک باعث رضایت کاربران و به یاد آوردن نام تجاری این برندها می شود. شنیدن و دسترسی به این ویژگی های بومی مانند PWA آسان است و بنابراین تعامل کلی کاربر و شانس تعامل را بهبود می بخشد.

آینده  PWA

می توان گفت که آینده متعلق به برنامه های کاربردی PWA خواهد بود زیرا غول های بزرگ فناوری از جمله مایکروسافت، گوگل، موزیلا و اپرا همین احساس را دارند و اعلام کرده اند که برنامه های وب مترقی صاحب آینده خواهند شد. اپل نیز نظر مثبتی دارد و حرکت مثبتی را در این راستا آغاز کرده است. علاوه بر این، این برنامه ها در سراسر جهان بر روی تمامی دستگاه های سخت افزاری، دسکتاپ، لپ تاپ و موبایل در دسترس هستند. بنابراین می توانید با متخصص شدن در این زمینه مزیت رقابتی کسب و کار خود را به دست آورید و از رقبا پیشی بگیرید.